حب بعد خداع
الفصل الثالث عشر
بقلمي دينا محمود
جودي: انا جودي انت نستني ولا اي يا عمي
نعمان:انساكي ازاي وخير عايزه اي
جودي:عايزه بنتي نفسي اشوفها حرام عليك
نعمان قام وقف بغضب
نعمان بغضب:انتي ملكيش بنات عندنا وحسك عينك تيجي هنا تاني انت فاهمه ولا لاء
جودي:انا لزم اشوف بنتي انت منعني اشوفها من سنين اكيد بنتي عيزاني انا كمان
نعمان:ريحي نفسك بنتك مفكره انك موتي من زمان في الحدثه مع سليم ومرضتش اقولها انك سبتيها بكيفك ومشيتي رجعتي بلدك جايه لي تاني بقا
جودي: انا جتلك كذا مره وانت مرضتش تخليني اشوفها وانا المره دي مش همشي غير اما اشوف بنتي
نعمان قولتلك اطلعي بره ملكيش بنات عندنا انتي السبتيها ومشيتي كونتي هتعيشي هنا معاها معززه مكرمه بس انتي ال مقدرتيش وهربتي
جودي:طيب اشوفها من بعيد بس حرام عليك
نعمان:قولتلك بنتك مش هنا وانا هنادي الغفر يرموكي بره لو مخرجتيش
جودي خرجت من البيت بسرعه وكانت عامله تعيط وسمعت صوت حد بينادي عليها بتلف تشوف مين
جودي:انتي مين وعايزة اي
منال:انا منال مرات سالم اخو سليم مش فكراني
جودي:معلش مختش بالي انا نفسي اشوف بنتي يا منال ارجوكي خليني اشوفها حتي لو من بعيد
منال:اهدي بس كده انا عارفه يعني اي ضني انا اتحرمت منهم بس ربنا يعوضني ب غرام انا مكنتش اعرف انك عايشه انتي لي سبتيها ومشيتي ليه حد يسيب بنتو كده ده انا ادفع عمري كله واسمع كلمه ماما دي
جودي:والله العظيم انا خوفت اهلي هددوني لو مرجعتش هيقتلو بنتي يا منال وانا رجعت وكنت خايفه اخد غرام معايه وحاولت كتير اجي اشوفها بس عمي مش عايز يسمعني ولا يخليني اشوفها ارجوكي ساعديني انت وخليني بس اشوفها من بعيد
منال:اهدي وبعدين غرام مش هنا اصلا
جودي:انتي كمان مش عايزه تخليني اشوفها
منال:افهميني بس غرام فعلا مش هنا غرام اتجوزت
جودي بصت ل منال بفرحه كبير
جودي:اتجوزت من غير ما اكون موجوده طب اتجوزت مين وهي فين
منال:اتجوزت ابن عمها سليم ومش عيشين هنا ارجوكي بلاش توتري حيات غرام احنا مصدقنا ان حياتها استقرت
جودي:انا عايزه اشوفها من بعيد بس ومش هعملها اي مشاكل
منال:غرام بقت دكتوره يا جودي وشاكره جدا في مجالها ومحققه ذاتها بلاش تخليها تتوتر عشان ظهورك في حياتها هيخليها تتوتر
جودي:طيب ممكن تديني عنوان المستشفي الشغاله فيها
منال: هديهولك بس انتي وعدتيني هتشوفيها من بعيد
جودي: صدقيني هشوفها من بعيد بس اشوفه
منال:العنون(…………)
__________
غرام وسليم كانو قعدين مع دكتور ياسر عشان يتنقشو في المؤتمر
ياسر:انتو طبعا اجازه بكره والسفر هيبقا بعد بكره
سليم:انشاء الله يا دكتور احنا عندنا عمليه بس انهارده هنعملها وانشاء الله خير ومتقلقش علي المؤتمر انا عارف ان ده مهم بنسبالك
ياسر:انا واثق فيك وفي الدكتوره غرام ولا اي يا دكتوره
غرام:متقلقش يا دكتور انشاء الله هكون قد الثقه
باسر:ده المتوقع منكم اصلا
غرام:شكرا يا دكتور
بعد مرور ساعتين او اكتر خرج سليم وغرام من ؤضته العمليات وكان بين عليهم علمات التعب
سليم بتعملي عمليه خطير كانك بتخيطي هدوم
ضحكت غرام علي طريقه سليم
غرام :حوش انت ال كنت متوتر ياعني ده اي كميه البرود دي يا اخي
سليم:حوش واخي لاء تعالي ندخل المكتب الاول عشان سمعتنا كده في الارض
غرام:اه وتطلبلي حاجه اشربها واكل احسن هلكت اوي من العمليات
سليم:من عيوني يا قمر
دخلت غرام وسليم المكتب
سليم:عندك كشوفات النهارده
غرام:تقريبنا كشغين أول تلاته مستعجلين
سليم:طيب انا معنديش هستناكي
غرام:طيب اوكي هخلصهم بسرعه
أثناء حديث سليم وغرام دخلت سمر
سمر بصت ل غرام وبعدين بصت ل سليم
سمر:اي يا حبيبي عامل اي سالت عليك قالولي ان كنت ف العمليات
سليم:اه ولسه مخلص
سمر:بتتعب انت يا حبيبي بس متقلقش بكره نتجوز وتاخد اخازه عشان الهاني مون بتاعنا
غرام بصت لسليم بغضب وغيره
غرام:عن اذنكم
سمر قامت بسرعه وقفت غرام
سمر بدلع:استني يا غرام عشان اوريكي حاجه
سمر خرجت من شنطتها علبه قطيفه وكان فيها خاتم ماس ودبله رجالي وبصت ل غرام بشماته وقالت
سمر بشماته :اي رايك ي ننوسه
غرام:حلوين
سمر:دول بتاعي انا وسليم عقبالك كده
راحت سمر ناحيه سليم ومسكت ايدو ولبستو الدبله تحت أنظرات غرام القاتله
سمر:انا جبتهم وكتبت الحساب باسمك انا عارفه انك مش هتستخسر فيا حاجه يا حبيبي
سمر حضنت سليم وكانت قاصده تعمل كده قدام غرام وغرام شافتها وهي بتحضن سليم ومقدرتش تستحمل اكتر من كده وراحت ماشيه بسرعه علي مكتبها وفضلت تعيط كتيررررررر اوي
سليم اما شاف غرام مشت بعد عن سمر
سليم:ماشي انتي دلوقتي يا سمر وهكلمك اما اروح
سمر:ماشي يا حبيبي باي
سمر مشت وسليم راح يشوف غرام بسرعه
سليم راح مكتبها وفتحو
غرام:او سمحت ياسليم انا مش فاضيه دلوقتي ورايا كشوفات
سليم:غرام بصيلي وانتي بتكلميني
غرام:ليصلك لي وبعدين قولتلك مش فاضيه
سليم لسه هيتكلم لقي ال ممرضة دخلت
الممرضة :انا كشف جه يا دكتوره ادخلو
غرام:ماشي دخليه وانت اتفضل بقه يا دكتور سليم
سليم:ماشي بس ليا كلام معاكي يا غرام
سليم خرج وغرام فضلت باصه ناحيتو كتير وبعدين انشغلت في الكشوفات وبعد وقت قليل خلصت
غرام:خلاص كده يا سماح مفيش كشوفات تاني
اللمرضه:هو في كشف وانا قولتلها خلاص بس هي أصرت عليا وقالت إن هي جايه من سفر فحضرتك رايك اي
غرام:خلاص دخليها ومدخليش حد تاني عشان تعبت بجد
المرضه: حاضر يا دكتوره
سماح خرجت وبعدها بدقيقتين الباب خبط
غرام اتسمت لا الدخول بس كانت مشغوله مخدتش باله من الدخلت
غرام:ها خير بتشتكي من اي
جودي فضلت واقع مش قادره تتحرك من ناحيه شايفه بنتها قدام عنيها ونفسها اخدها في حضنها بس مش قادره تعمل كل ده
غرام ملقتش اي رد ف رفعت عنيها ل جودي
غرام:مدام جودي حضرتك كويسه
جودي بحب ولهفه:الحمدلله كويسه
غرام:طيب اتفضلي استريحي عشان ابدا الكشف
جودي:اسمك حلو اوي يا بنتي قصدي يا دكتوره
غرام بصت ل جودي بأستغراب
غرام:مرسي دع من ذوق حضرتك والله بس خير حضرتك بتشتكي من اي
جودي:هما قلولي عنك دكتوره شاطره يعني
غرام:ياريت توضحي كلمك اكتر
جودي اتوترت ومكنتش عارفه ترد وبعدين قالت
جودي:انا عندي وجع في دماغي شديد جداا وفي دكتور قالي ان عندي ورم بس انا جيت لحضرتك عشان اتاكد
غرام فضلت تسال جودي كان سوال وجودي مكنتش مركزه معاها خالص ومركزه في تفاصيل غرام وبس
غرام انتي هتعملي الاشعه دي واول م النتيجه تظهر تعالي هتلاقي دكتور ياسر هو بدالي هنا
جودي باندفاع
جودي:لي وانتي هتبقي فين
غرام بصتلها باستغراب علي طريقه كلامها الغريبه واسلوبها الغريب ده
غرام:انا مسافره انشاء الله مؤتمر طبي ومش هكون موجوده ودكتور ياسر هيبقا مكاني الفاطره دي
جودي:انا هستناكي انا ارتحتلك ومستحيل ارتاح لدكتور تاني
غرام:ماشي ذي ما حضرتك تحبي انا هضطر انهي الكشف بقا عشان خلاص وقتي انتها
جودي ماشي مع السلامه
جودي خرجت ببطا جداا وغرام فضلت بصلها كتير وفقت علي صوت الفون البارت قامت سالت حاجتها ومشيت تحت انظار جودي
غرام نزلت لقت سليم مستنيها في العربيه
سليم:اركبي يلا
غرام من غير م تتكلم ركبت معاه ومنطقتش ولا حرف
سليم: غرام احنا لزم نتكلم
غرام:لو سمحت انا عايزه اروح لأني مصداعه وتعبانه جداا
سليم بص ل غرام وسكت وكملو الطريق في صمت
بعد وقت وصلو البيت وغرام طلعت ؤضتها شوايه ولقت سليم دخل الاؤضه بتاعتها
سليم:غرام انا عايز اتكلم معاكي
غرام:مفيش كلام يتقال يا سليم انهارده لبست دبلتها وبكره تكتب كتبها
سليم:انا مش هقدر اعمل كده يا غرام بس انا مستني اما نرجع من المؤتمر وكل حاجه هظيطها
غرام بصت ل سليم جامد وكانت عنيها علي وشك البكاء
سليم:قولي الانتي عايزها يا غرام متسكوتيش كده قولي
غرام بنرفزه: اقول اي يا سليم اقول ان انت خاطب واحده وخلاص كلها شهر وهتتجوزو وانا ال صدقتك
سليم:صدقيني يا غرام مفيش حاجه من دي هتحصل
غرام:سليم الناس كلها عارف ان الدكتور سليم خاطب سمر هانم وهي تيجي المستشفي وتفضل تحضنك وانا اقف اتفرج انا اخرج بره وهي تفضل جوه انا حرام اقف معاك في المستشفي معانك من حقي انا يا سليم مش من حق سمر انت جوزي وانا مراتك وانا مسمحش ان حد يشاركني جوزي
حب بعد خداع
بقلمي دينا محمود